
​
Eerst in Amsterdam waar ik, al tijdens de opleiding,
kennis maakte met het project ‘levensecht leren’.
Op de school in Abcoude kreeg ik alle vrijheid voor mijn manier van werken, buiten met de lessen binnen verbinden, toe te passen. 'De meester die altijd met de kinderen naar buiten ging’. Als er statenmakers naast de school bezig waren, vroeg ik of we even mee mochten kijken. Toen de A2 vlakbij verbreed werd belde ik Boskalis. De molenaars van de molen aan de rand van het dorp lieten trots zien wat de molen eigenlijk deed en hoe het functioneerde. Ook kreeg ik mijn collega’s enthousiast om meer buiten de klas te kijken.
Ik werkte soms met Kunst Centraal Utrecht mee (visie op de culturele omgeving) en ben een aantal jaren deel geweest van de klankbordgroep van het Rijksmuseum. (educatieve programma’s, kunstbeschouwing).
​
​
​
​
Na een paar jaar kunstgeschiedenis maakte ik de overstap naar fotografie. Ik wilde creatief en praktisch bezig zijn. Iets wat ik ruim twaalf jaar met veel plezier heb gedaan.
Maar ik miste werken met mensen en ook les geven zoals ik dat vroeger zomers lang deed als zeilinstructeur op de Kaag.
Sinds 2006 sta ik voor de klas.
​
​​
Wat informatie over mijzelf​

​
​
In Haarlem ben gaan werken als invaller in het basisonderwijs. In die rol was ‘naar buiten gaan’ niet praktisch. Al snel kwam ik op het idee om datgene wat ik deed te organiseren voor anderen. Omdat ik weet dat je als vaste leerkracht nauwelijks tijd hebt om dit alles, naast het reguliere programma, allemaal te regelen.
Na ruim anderhalf jaar, vele scholen te hebben bezocht en evenveel wijken doorkruist, zag ik de talloze mogelijkheden. Toen kwam het idee om ‘Leerkracht Om De Hoek’ op te richten. Kracht buiten in de wijk/buurt om lessen te verrijken. Tussenpersoon en regelaar die het de leerkracht makkelijker maakt om een thema meer te laten leven bij de kinderen.
Het zoeken naar mogelijkheden, nieuwsgierig zijn, contacten leggen en verbindingen maken vind ik erg inspirerend en leuk. Daarvan hoop ik, en hoor ik gelukkig vaak, dat dat ook het geval is bij de leerkracht en de kinderen.
Meester Peer
