Voorbeelden van uitjes:
Uitje naar de brandweer​
(’los’ uitje, thema beroepen)​



​
Groep 5 van de Dumondschool in Schalkwijk heeft even in de keuken gekeken van de brandweer om de hoek.
Al het materieel werd met trots getoond en bewonderd.
Bezoek aan de Adventskerk in Aerdenhout
​
(project kunst, groep 6 en 5, De Tijo van Eeghenschool)
​



De kinderen keken met ander ogen naar dit ‘kunstwerk’ nadat ze het hadden getekend en de verhalen hoorden van de speciale bouw, indeling en kleuren.
Bezoek Tiny Houses
(‘los’ uitje, groepen 8, Pantarijn, thema ‘eigen buurt’, Staal)



​
Op een braak liggend terrein achter de school staan al enige tijd tien Tiny Houses. Een bewoonster was zo gastvrij om de kinderen binnen te ontvangen. Buiten keken we naar alle aspecten die het ook duurzaam wonen maakt.
Bezoek zwembad De Houtvaart
(‘los’ uitje, thema recreatie/water, De Bavo Jenaplanschool)
​
​
Het bad waar alle kinderen wel eens waren geweest werd nu eens anders bekeken.
Groep 5/6 ontdekten nieuwe geheimen en weetjes van ‘hun’ bad in de buurt.



Uitje naar de apotheek
(‘los’ uitje, groep 1 /2, Pantarijn, thema gezondheid)



​
Voor de toonbank zijn de meesten wel geweest, maar erachter ging een wereld open van potje, zalfjes en pilletjes.
Op hun niveau hebben de assistenten hen bijgepraat over de werkzaamheden van de apotheek.
Beeldend kunstenares Nynke Schepers
(project kunst, groep 7, Tijo van Eeghen, Aerdenhout)



Het atelier en haar huis (ontworpen door Evert Jelle Jelles) werd bezocht door groep 7 van Tijo van Eeghenschool. De beelden en hoe ze werkt werden binnen gezien en verteld door haar, terwijl we buiten het huis bewonderden. Een woning uit de jaren ’60 met veel glas en een interessante vlakverdeling die deed denken aan G. Rietveld.
Uitje naar voormalig Stoop’s Bad
​
(’los’ uitje, thema geschiedenis, water, groep 7, OBS Ter Cleeff)
​



​
Het complex, waar nu appartementen in gebouwd zijn, is van buiten en binnen nog herkenbaar. Buiten herkenden de kinderen de vissen en fonteinen in de gevel, terwijl binnen een bewoonster uitleg gaf over dit voormalig badhuis en wat er nog herinnert aan die tijd.
Landgoed Groot Bentveld
(project kunst, Tijo van Eeghen, Aerdenhout)


​
Van de kunstverzamelaar mocht groep 8 van de Tijo van Eegenschool de kunstobjecten op het landgoed Bentveld komen bekijken. Bed op dak, Huize Organus van Joep van Lieshout, twee levensgrote hangende bronzen leeuwen en het ingegraven vliegtuig, spraken tot de verbeelding.

Wandeling naar Tuinwijk Zuid
​
(‘los’ uitje, bovenbouw De Haarlemse Montessorischool, thema architectuur, mijn buurt)



​In de groene buurt van de school heeft architect van Loghem honderd jaar geleden een sociaal woningbouwproject gerealiseerd. Met Tuinwijk Zuid wilde hij de leefomstandigheden van arbeiders en middenstanders verbeteren. Een heel anders vergeleken met de kleine en donkere woninkjes in die tijd.
Bezoek aan Van Merlenhaven, Heemstede.
(‘los’ uitje, groep 3 , Nicolaas Beetsschool, thema havens)



​
Door de havenmeester ontvangen op zijn boot en een rondleiding over het terrein. Vele vragen over aanleggen, stalling en onderdelen werden beantwoord, maar vooral de boten maakten indruk.
Bezoek aan een villa in het Frederikspark
(‘los’ uitje, groep 7, De Dreefschool, thema techniek)



​
Na zelf bouwen van een toren met verschillende materialen in de klas, konden de kinderen eens zien en horen hoe steigers
in elkaar zitten en welke veiligheidseisen er gesteld worden.
Bezoek aan hofje van Noblet
(project ‘eigen plekje’, De Kring, Haarlem)



​
Naast de school ligt het hofje van Noblet. De hofdame die de ‘leiding’ heeft leidde de kinderen rond in de regentenkamer, terwijl de andere helft de binnentuin en de woningen bezochten.
​
Bezoek aan De Koepelgevangenis
​
(project ‘eigen plekje’, De Kring, Haarlem)
​


​
Na een rondgang buiten werden we binnen ontvangen om een idee te krijgen van de oude en nieuw functie. Vooral het idee dat je daar gedwongen je ‘thuis’ had was indrukwekkend.
Bezoek aan woonboot
(project ‘eigen plekje’, De Kring, Haarlem)


Met de groepen 6 hebben we de woonboten tegenover de school mogen bewonderen.
Een vorm van wonen die zijn charme heeft, maar ook apart is zoals de kinderen konden horen en zien.
Binnen waren we ook welkom en kregen ze een rondleiding door de bewoners.
